onsdag 17. august 2011

kanelboller...

...og vanlige boller er frysen nå full av. 




Noe av baksten har vi smakt på i dag, og noe ble lagt i den søte, koselige boksen jeg var så heldig å få i gave i går. Det blir nok litt boller til lunsj i morgen også tenker jeg. 

Oppskriften jeg alltid bruker når jeg baker gjærbakst er fra kokeboken vi brukte på skolekjøkkenet da jeg gikk i niende klasse. Det blir alltid en suksess! 

Kanelboller
1 pk tørrgjær
4 dl lunken melk
100 g smeltet margarin
6 ss sukker
1 ts kardemomme
660 g mel

Gjæren tømmes i en bakebolle og røres deretter ut i fingervarm margarin og melk.
Bland i sukker.
Bland i kardemomme og mel.

Dekk bollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse. 
Kjevle ut et rektangel, pensle på smeltet margarin og strø på sukker og kanel.
Rull sammen og skjær i passe store biter. 
La bollene etterheve under plast. 
(Dess lenger de får stå og heve, dess luftigere og bedre smaker de.) 
Dusj bollene med vann før de stekes midt i ovnen på 240 grader.
Pensles med melk etter steking. 

Lykke til!

2 kommentarer:

  1. så morsomt at andre åg ennå bruge den kogebogå, her e d åg allti den bolle oppskriftå som brukes :) kjempegoe!

    SvarSlett
  2. Så flinke du e! :) Å for någen finfine bokser du hadde baksten i;) Der va komt mange kjekke nye innlegg her nå. Kjekt å lesa:) Å jammen passa voggå fint inn i stuå sjå dokke:) Glede meg te å se nurket ligga oppi!

    SvarSlett