torsdag 27. september 2012

Hverdagsrealitet

Det er ikke til å stikke under en stol at noen dager er mer slitsomme enn andre når man har en mann som jobber offshore og en liten 1-åring som våkner i 5- halv 6 tiden hver morgen.
Og da gjerne etter å ha vært våken et par ganger om natten også...

Hun er snart 13 måneder nå, og jeg håper at hun snart kan begynne å sove skikkelig på nettene, det er slitsomt for både henne og oss med så lite søvn som vi har for tiden. 
Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun sover så urolig, eller hvorfor hun våkner så f o r f e r d e l i g tidlig, for hun er fortsatt veldig trøtt når jeg tar henne opp.
Er det noen småbarnsforeldre der ute som har noen gode råd eller tips, mottas de med stor takknemlighet! 

Midt oppi alt det "negative" prøver jeg å fokusere på det som er positivt.
Selv om det blir lite søvn, er jeg heldig som har en liten, god Martine.
Det kan til tider være krevende, men jammen spiller lite søvn, sykdom, snørr og tårer liten rolle når to små armer slenger armene rundt halsen min og utbryter "MAMMA" med glad stemme. 



Nå er turbotrollet nybadet og lagt for kvelden, huset er ryddet og vaskemaskinen sviver. Planen min er å se litt Privat Praksis (blitt helt hektet!), strikke litt og så legge meg tidlig og forhåpentligvis få noen timer med sammenhengende søvn! 



5 kommentarer:

  1. Kjempe fin blogg! Jeg har også en mann i nordsjøen og vet hvor harde dagene med jobb, unge og hus er aleine..
    Vi har hatt det slik med vår gutt (16 mnd). Våkna i 5 tiden og fant ikke roen, uansett om vi prøvde med vann, tutt og kos. Så kom min mann opp med en lur ide! "Kanskje natt bleia er ekkel å ligge med, det hadde jeg syns om jeg lå med en bleie på 5kg!" Sa han. Så når han våkna gikk vi inn å skifta bleie (imørket) å visps så la han seg til rette igjen og sov til 7-8 tiden! Luksus for oss småbarns foreldre hehe

    SvarSlett
  2. Skjønne jentene mine. Savne dokker masse. Håpe litlå sove skikkelig igjen etterhvert!

    SvarSlett
  3. Prøv å ikke ta henne opp av senga, når hun våkner om natten. Da vender hun seg til at det er greit å våkne om natten, det blir plutselig en rutine.

    Si "hei og god natt igjen" til henne og gå ut av rommet med jevne mellomrom.

    SvarSlett
  4. Prøv boksen elizabeth pantley sove uten gråt :) her brukte vi en del tips for skuratt det med barn som våkner om natten, det handler om å registrere hvor tid barnet våkner,mog å komme det i forkjøpet før det våkner hvis det er på bestemte tider. Veldig vanskelig å forklare, men boken anbefales står selfølgelig også om mmange andre søvnproblemer og hjelp til dette :) lykke til med solstrålen deres :)

    SvarSlett
  5. Prøve pose- Sofie sov utrolig godt etter at vi startet med det. Først i sele&pose, så uten selene og nå for en god stund uten pose i d hele tatt. Hun fant fort roen å holdt ikke på å våkne med gjevne mellomrom. Vertdt et forsøk viss hun ikke allerede ligger i pose:) Lykke til!

    SvarSlett