lørdag 21. september 2013

Boller på en lørdag...

...var helt perfekt i dag!
Martine hadde veldig høy feber i går og i natt,
men var heldgivis i bedre form i dag.
Etter sykdom er det beste å ta det helt med ro,
og det er nettopp det vi har gjort i dag.
Kost oss hjemme med nystekte boller m/melkesjokolade inni.





Bolleoppskriften er den samme som jeg har brukt i alle år.
Oppskriften har jeg fra kokeboka vi hadde i heimkunnskapen på ungdomsskolen,
og det finnes ikke bedre boller!
Foruten god oppskrift,
er stikkordet h e v i n g.
Jeg lar deigen heve i nesten to timer,
og når jeg har trillet bollene ut,
får de stå og etterheve i en time eller to.
Resultatet blir store, gode og luftige boller som smaker himmelsk! 
De smaker aller best når de kommer rett fra ovnen.

Dersom du har lyst å prøve deg er oppskriften som følgende;
1 pk gjær (Tømmes oppi en bakebolle. Jeg bruker alltid tørrgjær.)
100 g smeltet margarin og 4 dl melk (Denne blandingen skal være fingervarm, og tømmes oppi med gjæren. Rør til gjæren er oppløst.)
6 ss sukker røres inn.
Deretter 1 ts kardemomme og 660 g mel.
Rør alt sammen til deigen så vidt slipper bolle og redskap.
Det beste er om deigen er helt på grensen til å være for klissete.
Jo mindre mel,
jo luftigere boller! 

Denne gangen hadde jeg en rute med Melkesjokolade inni bollene.
Det var spesielt populært hos den minste i familien. ;)

Her har lørdagsroen senket seg og vi skal kose oss med sushi og dansing på tv`en.
Lenge siden vi har hatt en lørdagskveld hjemme alene,
bare oss to,
så det skal virkelig nytes! 

1 kommentar:

  1. Spot on with this write-up, I truly think this website needs much more consideration. I’ll probably be again to read much more, thanks for that info.

    Bibrave.com
    Information
    Click Here
    Visit Web

    SvarSlett