lørdag 16. mars 2013

Reisetips!

Vi har vært på ferie noen ganger med Martine nå,
og jeg har etter hvert lært meg hva som virkelig trengs når vi er på reisefot,
og hva vi klarer oss uten.
I kveld kommer det derfor noen tips til hva som kan være greit å tenke på når du skal på ferie med barn.
Kanskje det kan være til hjelp for nettopp deg en gang?

Nå som hun er blitt et og et halvt år,
trenger vi ikke ta med det samme som vi måtte da hun var baby.
Men til gjengjeld trengs det andre ting som vi ikke trengte å tenke på før.

Morgendagens flytur er på fem timer,
så det sier seg selv at vi trenger både det ene og det andre for å underholde en aktiv 1-åring. 

Mitt første tips er å bruke god tid med pakkingen.
Jeg liker å legge alt frem og sortere før jeg legger det oppi kofferten. 
På den måten får jeg mer oversikt over hva som er med,
og kan også legge bort klær som ikke trengs. 


I og med at flyturen er såpass lang,
har jeg kjøpt litt nye leker og bøker som hun skal få i morgen.
Jeg har bevisst gjemt det vekk slik at alt er nytt og spennende for henne. 
Martine sin store favoritt om dagen er Lille Jack som går på barne tv.
Jeg har ikke sett noe av Lille Jack i butikker her,
så jeg bestilte et puslespill og en boks med fire minibøker oppi fra Amazon.
Har også kjøpt en liten billedbok som ikke tar så mye plass oppi håndbagasjen. 

Foruten nye leker,
er ipaden full av app`er beregnet for barn.
Sound Touch og Lunch Box er to app`er å anbefale til små barn.
Martine elsker de i hvert fall! 


Vi får mat på flyet i morgen,
men av erfaring vet jeg at hun ikke spiser hva som helst,
så jeg skal smøre på noen polarbrød og ha med i håndbagasjen,
foruten drikkeflaske, smoothieposer, rosiner og små bokser med druer, bokstavkjeks og gullfiskkjeks. 

For å slippe å ha masse småting flytende i vesken,
synes jeg det er praktisk å samle småting oppi en zip lock pose.
Da ligger det samlet på et sted, 
og det er lettere for oss å finne frem på et trangt fly. 

Oppi håndbagasjen har jeg også pakket et ekstra skift,
bleier, våtservietter og engangsunderlag til bleieskift.
I og med at flyturen er såpass lang,
og det blir midt i hvilen hennes,
har jeg også lagt et teppe og en sommerdyne oppi. 
Nå som hun er blitt såpass stor vet jeg ikke om hun klarer å sovne i fanget vårt,
men jeg regner med at dersom hun blir trøtt nok,
klarer hun i hvert fall å få seg litt søvn på flyet.

Lillebror og Svigerinne har en jente som er like gammel som Martine,
og det var de som tipset om å ta med en liten dyne.
Da kan vi legge dynen på gulvet ved føttene våre,
og hun får mulighet til å ligge oppå den og strekke seg ut hvis hun sovner. 


Da gjenstår det bare å si GOD TUR til oss selv! :) 

2 kommentarer:

  1. Høres ut som dere er godt forberedt!

    Riktig god tur! Høres ikke feil ut å reise til varmen, etter en lang vinter og enda er det kaldt... Hehe :)

    Hilsen Veronica

    SvarSlett
  2. After study a few of the blog posts on your website now, and I truly like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Pls check out my web site as well and let me know what you think.

    Osport.lt
    Information
    Click Here
    Visit Web

    SvarSlett