fredag 17. august 2012

Barnehagestart

Første uke i barnehage er over for Martine.
Det har vært (og er fortsatt) veldig rart og uvant å overlate henne til noen andre,
men det har gått veldig bra. 
Fortsetter det like bra fremover, kommer ikke dette til å bli noe problem! 

Tirsdag var den store dagen...
Martine skulle i barnehagen for første gang,og moren var mildt sagt spent.
Vi var der fra klokken 9 til 11, og jeg var sammen med henne hele tiden under disse to timene.
Hun var litt skeptisk til alt som skjedde rundt henne,
men ble litt varmere i trøya etter hvert. 
Til tross for at det er akkurat på dette tidspunktet hun normalt sett pleier å ha den første hvilen sin, klarte hun seg veldig bra. 

Klar for første dag i barnehagen! 

Onsdag var vi der fra klokken 8 til halv 12. 
Hun var fortsatt litt skeptisk, men ble etter hvert tøffere, og krøp lenger og lenger vekk fra meg for å leke. Men kom raskt tilbake. 
Etter et par timer sammen skulle jeg gå ut en tur og se om det gikk greit.
Martine gråt sine modigste tårer (og det gjorde moren også da hun kom ut i bilen...).
Det var rett og slett forferdelig å gå i fra henne, men dette viste jeg selvfølgelig ikke til henne.
Etter en stund fikk jeg sms fra primærkontakten at hun hadde roet seg og hadde det fint.
Det var en lettelse å høre! 
Hun spiste lunsj i barnehagen, så hentet jeg henne etterpå. Da hadde hun vært alene i 1,5 time. 
Også denne dagen fikk hun ikke hvilt på formiddagen, noe som resulterte i masse gråt og styr da kvelden kom hun skulle legge seg. Det er tydelig at hun fortsatt trenger to hviler på dagtid! 

Torsdag var dagen hvor hun skulle være alene hele dagen.
Jeg var sammen med henne en liten time før jeg sa hadet til henne. 
Ga henne til primærkontakten, smilte, vinket og sa tydelig hadet. 
Jeg var forberedt på gråt og tårer, men denne dagen var det ingen protest da jeg gikk. 
Jeg ble så lettet, det var utrolig godt å kunne kjøre derifra å vite at hun hadde det greit og ikke var lei seg. Hun var i barnehagen i nesten seks timer, og hadde hvilt og sovet godt ute i vognen når hun skulle.

I dag har det vært planleggingsdag, så hun har vært hjemme med meg. 
Er veldig spent på hvordan hun reagerer når det er barnehage igjen på mandag. 
Håper at leveringen går like greit som på torsdag, og at vi slipper en "minitilvenning" etter langhelg hjemme. 

Det var litt om min og Martine sin barnehagestart. 
Alt i alt, synes jeg det har gått fint, nå krysser jeg fingrene for at det kommende barnehageåret blir bra for både liten og stor. 
Det tar nok ikke lange tiden før vi er vant til denne nye tilværelsen, alle mann. 

4 kommentarer:

  1. Hællan så utrolig skjønn med sekken på ryggen <3
    Det er en stor omveltning for de små som er vant til å være hjemme med oss hele dagen.
    Her går det ganske bra, men er sårt ved levering for han gråter endel hver dag nesten :S
    Men jeg får kjapt sms om at han har roa seg, og når han først er der så har han det kjempe gøy, men han vil gjerne at mamma skal være der tror jeg;)
    Men det går seg nok til :)

    Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  2. Så kjekt at du har skreve litt om dagene:) Og kan godt forstå at d kom tårer fra hu mor og. Eg kjenne tårene bare med tanken på å overlevera litlå t någen andre.. Men har ikkje fått bhg plass ennå, så eg fortrenge d litt, hehehe:) Men tror nok både foreldre og barn e inni d itte ei stond, og då føles d plutselig heilt naturlig:) Martine var ihvertfall kjempe søt med ryggsekken på ryggen:)

    SvarSlett
  3. Så bra det har gått greit så langt! Hu komme nok fort inni den nye kverdagen ska du se, og det gjør nok du åg ittekvert;) Jonatan la om kvilerutinene sine når han begynte i bhg han, for då åg krasja tilvenningstiå med formiddagskvilen. Så då begynte me vel så godt bare med en kvil..

    Så skjønne hu va med ryggsekk å greie! Glede meg te å se dokke igjen!:))

    SvarSlett
  4. Kjenner igjen følelsen din. Det er helt grusomt å levere de første gang. Ingrid brukte litt ekstra tid på tilbenningen også. Så det gjorde det jo ikke noe særlig lettere!

    SvarSlett